ترنجی

اخبار دنیای فناوری

ترنجی

اخبار دنیای فناوری

پنبه و اهنلطفا نخندید...این سوال یک شوخی نبود یه سوال واقعیست .

اگه شما هم مثل من در کودکی جواب داده بودید اهن ، در ادامه مطلب همراه باشید تا گفته خودمون رو اثبات کنیم!

 

همین اول مطلب از ارشمیدس تشکر می کنم به خاطر ارائه قانون سیالات!

 قانون سیالات ارشمیدس میگوید:

شناوری که به صورت کامل یا جزئی وارد سیالی شود ، نیرویی برابر جرم سیال جابجا شده بر جسم شناور از طرف سیال وارد میشود. و به عبارت دیگر جسم به اندازه ی وزن سیال جابجا شده سبک میشود.

خب برای ملموس شدن موضوع یه مثال میزنم: حتما تا به حال توپی را که بر روی اب شناور هست را سعی کردید با فشار به سمت پایین ببرید و با نیروی خلاف جهتی مواجه شده اید.این نیرو که جهتش رو به بالا است به عنوان "نیروی شناوری" شناخته می‌شود. تمام سیالات به هر جسمی که در آنها قرار می‌گیرد نیرویی وارد می‌کنند.همچنین منشأ نیروی شناوری از آنجا حاصل می‌شود که فشار با افزایش عمق زیاد می‌گردد

همان طور که میدانیم هوا یک سیال است و در پاسخ به سوال ما میتوان گفت یک کیلو پنبه به نسبت حجمی که دارد هوا ی بیشتری را جابه جا میکند پس سبک تر است نسبت به اهن

توجه: شاید بگویید این تفاوت بسیار ناچیز است ولی ما میزان دقت را مشخص نکردیم حتی اگر اختلاف 1 هزارم باشد باز هم یک کیلو اهن سنگین تر از یک کیلو پنبه است!

دفعه ی بعد که خواستید کسی را اذیت کنید مواظب باشید ناگهان رو دست نخورید چون گاهی جواب بعضی از مسائل پیچیده تر از اون چیزی هست که فکر میکنیم.

باسری مطالب "شفاف سازی" همراه باشید.

منبعwikipedia

  • ۹۲/۱۱/۱۲
  • تیم مدیریت

نظرات  (۱)

بسیار جالب بود :)
ولی این متن خودش تعدادی نکات فریبنده داره ؛)
یکی اینکه آب به عنوان سیال استاندارد برای مقابسه های چگالی مواد مختلف انتخاب شده چون که چگالی میانه ای رو میان مواد طبیعی داره؛ ولی هوا سبک تر از همه مواد طبیعیه و نمیشه به عنوان سیال واحد انتخابش کنیم.
و دیگه اینکه در مورد حجمی از هوا که یک کیلو پنبه و یک کیلو آهن اشغال میکنه باید توجه داشته باشیم که پنبه با وجود تخلخل زیادش در حالت طبیعی مقدار زیادی هوا داخل خودش داره و برای محاسبه دقیق حجم هوایی که پنبه اشغال میکنه باید هوای داخلشو کامل خارج کرد و فشرده ترش کرد، در واقع دلیل بیشتر بودن حجم پنبه نسبت به آهن، متفاوت بودن چگالیشونه نه وزن. در کل، هوا واحد مناسبی برای قیاس چگالی مواد غیر گازی نیست.
وزن = نیروی گرانشی وارد بر جسم از سمت زمین
نیرویی که از سمت زمین بر روی یک کیلو از هر نوع ماده ای وارد میشه فارغ از چگالی که داره برابره. پس نیروی وزن وارد بر یک کیلو آهن و یک کیلو پنبه هم با هم برابر و در واقع وزن کسانی دارن.
با تشکر، منتظر مطالب بعدی سری شفاف سازی هستیم ;)...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی