ترنجی

اخبار دنیای فناوری

ترنجی

اخبار دنیای فناوری

 

پژوهشگران اپلیکیشنی را ساختند که میتواند به کاربر در مورد جاسوسی های برخی اپلیکیشن ها در خصوص موقعیت مکانی کاربر به او هشدار دهد .

 

 

پژوهشگران دریافتند که اکثر مردم نمیدانند کدام اپلیکیشن به داده های مکانی آنها دسترسی دارد !

تیمی از پژوهشگران امنیتی ، اپلیکیشنی را برای برستر اندروید ساختند که نشان میدهد اجازه ی دسترسی به اطلاعات موقعیت یابی به برخی از برنامه ها نمیتواند زیاد معقول باشد . در واقع اگر شما متوجه این بشوید که کدامین برنامه در حال استفاده از داده های مکانی شماست … بسیار تعجب خواهید کرد !

 

به گفته ی جانی لیندکوویست ( سرپرست تیم تحقیقات ) مشکل از تنظیمات پیش فرض سیستم عامل اندروید شروع میشود . تنظیماتی که باعث میشود موقعیت مکانی کاربر به صورت پیش فرض در دسترس بسیاری از اپلیکیشن ها قرار گیرد . متاسفانه افراد کمی به این نکته توجه میکنند و تنظیمات اولیه را متناسب با نیاز خود تغییر میدهند .

 

در سیستم عامل اندروید ، زمانی که دستگاه شما از داده های مکانی استفاده میکند ، آیکون GPS که مانند فلش طراحی شده در بالای صفحه نمایش داده میشود . بر اساس یک تحقیق مستقل تعداد کمی از مردم معنای این آیکون را میدانند ، و جالب تر این که افرادی که در مورد معنای این آیکون اطلاع دارند هم … توجه خاصی به آن ندارند !

 

این اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده تا این قبیل مشکلات را برطرف سازد . برنامه به این صورت عمل میکند که به کاربر نشان میدهد که کدام برنامه ها در حال استفاده از داده های مکانی هستند . به گفته ی سازنده روش های اطلاع رسانی برنامه متنوع خواهد بود ، مثلا یکی از روش ها به این صورت کار میکند که پیامی بر روی صفحه نمایش روشن و خاموش میشود و میگوید : موقعیت شما در حال رصد ، توسط اپلیکیشن - نام برنامه - است !

 

در سیستم عامل اندروید راهی برای پی بردن به این که کدام برنامه از این اطلاعات حساس استفاده میکند وجود ندارد ، ولی این محققین ادعا میکنند که با ره گیری و آنالیز داده ها به روش های مختلف ( مانند API ) میتوان این مهم را عملی کرد .

 

آنها در حال آماده کردن این اپلیکیشن برای ورود به فروشگاه گوگل ، موسوم به پلی استور هستند . البته هنوز از اسم رسمی این اپلیکیشن اطلاعای نداریم  ولی برخی از منابع آن را RutgersPrivacyApp مینامند .

 

این اپلیکیشن بر روی گروه کوچکی در دانشگاه نیوجرسی به صورت آزمایشی تست شده و از نظر کاربرانی که برنامه را امتحان میکردند از این نظر جالب بوده که برنامه هایی که اصلا نیازی به این داده ها ندارند هم گاها استفاده ی وسیعی از داده های مکانی میکنند !

 

اپلیکیشن هایی که داده های خصوصی کاربران را به صورت غیر قانونی جمع آوری میکنن ، جدید نیستند و این موضوع با افشاگری های اخیر هم پر رنگتر از قبل دنبال میشود .

 

براساس تحقیقات برنامه های موبایلی فیسبوک و تویتر و برخی دیگر از شبکه های اجتماعی بیشتر مورد توجه و علاقه ی جاسوسان دولتی هست .

 

دیگر تحقیقاتی که در دانشگاه پنسیلوانیا توسط کارنگ ملون انجام شده فاش میکند که برنامه هایی که به ظاهر بی آزار هستند مانند بازی پرندگان خشمگین یا برخی دیکشنری ها اطلاعات بسیار جالبی در مورد کاربران دارند . مانند داده های مکانی لحظه ای و ID هر کاربر !

 

سازنده های این اپلیکیشن امیدوار هستند که بتوانند کاربران اندروید را نسبت به امنیت داده های مکانی خود حساس تر کنند تا تصمیمات بهتری در مورد حریم خصوصی خود بگیرند . همچنین امیدواریم که شرکت گوگل ، ابزارهای بیشتر و بهتری در مورد حریم خصوصی برای کاربران خود قرار دهد .

به گفته ی سرپرست پژوهشگران ، دلیل اصلی تیم برای تمرکز بر روی سیستم عامل اندروید ، راحتی مراحل قرارگیری برنامه ها در گوگل پلی نسبت به اپل استور شرکت اپل است .

منبع

  • ۹۲/۱۱/۱۲
  • دی.آر نوید

نظرات  (۳)

  • سینا عطایی
  • بسیر هم جالب و خواندنی !
  • آرمین سرابی
  • ممنون بابت این پست امیدوارم بازم بهتر بشید
    چرا مطالبتون منبع ندارن؟؟
    پاسخ:
    ممنون از تذکر شما .
    همه مطالب در ترنجی دارای منبع هستند . منابع در آخر و یا بین مطلب لینک داده شده . برخی از مطالب را نیز خود نویسنده منتشر میکند . در مورد این مطلب خاص هم قصور از بنده بود، و منبع مطلب با تذکر به موقع شما در آخر مطلب اضافه شد .
    باز هم از توجه شما سپاسگزارم .
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی