ترنجی

اخبار دنیای فناوری

ترنجی

اخبار دنیای فناوری

مغز آبی: ساخت مغز مجازی در یک ابر رایانه

جمعه, ۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ب.ظ

nano

هفته پیش در ترنجی خواندید که دست آورده های علم نوین نوید از موشکافی بیشتر مغز انسان، شبیه سازی آن و حتی تقویت آن با استفاده از نانو ربات های زیستی دارند. هم اکنون با ما همراه باشید تا با Blue Brain Project برای موشکافی بیشتر مغز، شناخت هر چه بهتر، و شبیه سازی آن آشنا شویم.

در سال 2005، گروهی از محققان در موسسه مغز و ذهنÉcole Polytechnique  در لوزان، سوئیس اقدام به انجام برخی تحقیقات فوق العاده ای کرده اند. این تیم تحت نام پروژه مغز آبی و به رهبری عصب شناس هنری مارکرام، دو سال را  صرف تخریب مغز موش به سطح مولکولی آن کرده و به واسطه علمی که مهندسی معکوس نامیده میشود مدل رایانه ای از عملکرد قشر مغز موش را تهیه کرده اند.

همان طور که میدانیم مغز از نورون ها تشکیل شده است، سلول هایی که پیام های الکتروشیمیایی را منتقل میکنند. اگر یک نورون را تک نواز موسیقی در نظر بگیریم، میتوانیم قشر مغز را ارکست سفونی از میلیون ها نوازنده بدانیم که با ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و هماهنگی کامل، انجام یک وظیفه را می نوازند. به عنوان مثال تنها 10000 هزار نورون از یک ستون قشر مغز موش- با تمام حیرت انگیز بودن این عدد- صرفا برای انجام عملیات های ساده ای چون یک انقباض ناگهان ماهیچه ای یا فرآیند رشد یک مو، با یکدیگر همکاری میکنند.

شبیه سازی این حجم عظیم از نورون ها نیاز به پردازش بسیار وحشتناکی دارد، برای این که بهتر متصور شویم بهتر است بدانیم که شبیه سازی رفتار یک نورون نیاز به پردازشی در حدود قدرت پردازشی یک لپ تاپ معمولی کنونی دارد. رایانه ای که این تیم سوئیسی از آن برای شبیه سازی تنها یک ستون از قشر مغز موش استفاده میکنن یکی از سریعترین ابر رایانه های دنیاست، اما به نظر نمیرسد این ابر رایانه قدرت کافی برای هدف بعدی تیم مارکام داشته باشد: بررسی و شبیه سازی مغز انسان، از یک ستون به ستون دیگر قشر مغز. هدفی که انتظار میرود بیش از یک دهه تحقق آن به طول انجامد.

این پروژه در حال حاضر در دست بررسی کمسیون تحقیقات اتحادیه اروپا برای اهدای کمک هزینه تحقیقاتی 100 میلیون یورویی اختصاص داده شده برای پشتیبانی یک دهه آن است. نتیجه مثبت این بررسی و موافقت با ادامه فعالیت های این پروژه یک گام بزرگ در راستای بررسی و شبیه سازی مغز آدمی خواهد بود.

در تاریخ 9 مه سال 2011 میلادی Denis Bailbous عکاس Rueters از درون پروژه مغز آبی و دانشمندان آنکه میتوانند نقش مهمی در آینده علمی بشر داشته باشند تصاویر زیبایی را تهیه کرده است که در ادامه شما را دعوت به تماشای آن میکنیم.

 سرور موسسه سوئیس فدرال تکنولوژی (EPFL) در Ecublens

nano

کار بر روی شبیه سازی سه بعدی نورون ها.

پروفسور هنری مارکرام از پروژه مغز آبی در آزمایشگاهی از موسسه ذهن مغز در موسسه سوئیس فدرال تکنولوژی (EPFL) در Ecublens.

کار بر روی نمونه های قشر مغز موش.

ابر رایانه Blue Gene.


نظر شما در مورد این پروژه تحقیقاتی چیست؟ آیا نتایج حاصل از این تحقیقات خواهد توانست به شبیه سازی مغز انسان کمک کند؟

با ترنجی همراه باشید تا در ادامه این سری مقالات با تحقیقات پیرامون مغز بشری، هوش مصنوعی و نانو پزشکی بیشتر آشنا شوید.جمعه شب بعدی ساعت 8 منتظرتان هستیم.


منبع

  • ۹۲/۱۲/۰۲
  • رامین راضی

شبیه سازی

پروژه مغز آبی

مغز

نظرات  (۴)

بسیار مقاله جالبی بود

امیدوارم تا روزی که مغز مصنوعی تولید شده زنده باشیم و این گام بسیار بزرگ بشریت رو اثارش رو ببینیم

فکر کنید ارسال مغز مصنوی به کرات دیگه (نه خود مغز خالی ! رباتش) و دستور دادن بهشون برای تولید و ساخت دستگاهها و ایجاد شرایطی که انسان ها بتوانند تو سیارات دیگه هم زندگی کنند

در واقع میتونند نقش پیشمرگان رو در فتح فضا اجرا کنند :-)
والی یعنی یه روز میاد که خیلی راحت میشه یه دونه مغز خرید یا حتی مغز خودمون رو که مثلا فرسوده شده رو تعویض کنیم!!!

خیلی جالب بود  مرسیییییییییییییی

BIG LIIIIKKKKKEEEE 


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی