ترنجی

اخبار دنیای فناوری

ترنجی

اخبار دنیای فناوری

بزرگترین باغ عمودی جهان در سریلانکا

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۰۰ ب.ظ

در گذشته های نه چندان دور تعریف متفاوتی از فضای سبز، باغ و باغچه وجود داشت.اما اکنون در قرن جدیدی زندگی میکنیم در قرنی که دوستی ها هم مجازی شده نباید تعجب کرد که باغ ها هم آپارتمانی شوند.در ادامه مطلب شما را با پروژه جاه طلبانه ClearPoint آشنا میکنیم.

همه ما از کیبورد زیر دستمان گرفته تا کوچکترین عنصر تشکیل دهنده وجودیمان جزوی از طبیعت محسوب می شویم.شاید نادیده اش بگیریم اما نمی توانیم کتمان کنیم که ما قسمتی کوچک از طبیعتی بزرگ هستیم.زندگی ما با طبیعت گره خورده.اخبار جالبی هم از گوشه کنار شنیده نمی شود.این روزها بیش از پیش این واژه را می شنویم "گرمایش زمین".

با افزایش گازهای گلخانه ای در جو زمین که عامل اصلیش فعالیت های بشریست، کم شدن محیط جنگلی هم تاثیر بیشتری از خود نشان میدهد و باعث بلایای وحشتناکی همچون سونامی شده.حتی فصل ها هم دیگر نظم گذشته را ندارند.همه چز در هم گره خورده.

ازین دست موارد کم نیستند.تازه به همه این ها افزایش جمعیت انسان و همینطور افزایش تمایل انسان ها برای زندگی در محیط شهری را هم اضافه کنید.

همه این موارد دست به دست هم داده اند تا مهندسین متعهد به طبیعت و دوستداران طبیعت نیز کمی در ماهیت آپارتمان ها دست برده و آن را تغییر دهند.حالا دیگر آپارتمان فقط یک چهاردیواری دلگیر نیست.

حداقل در آینده اینطور خواهد بود.

پروژه ClearPoint در نظر دارد بزرگترین باغ عمودی جهان را در نقطه ای خارج از شهر کلومبو واقع در کشور سریلانکا برپا کند.

امکان پذیر نیست ؟ اگر اینطور فکر میکنید باید بگویم که سخت در اشتباهید.ساخت این آپارتمان عظیم الجثه از سال گذشته شروع شده و اینطور انتظار می رود که تا 2 سال دیگر به بهره برداری هم برسد.

این آپارتمان به نوعی ارتباط مسالمت آمیزی با طبیعت دارد و برای اینکه کماکان دوست دار طبیعت باشد انرژی مورد نیازش را از پنل های خورشیدی تعبیه شده در آن تامین می کند.

سیستم فاضلاب هم از فناوری تصفیه بهره می برد و که از این طریق آب مورد نیاز برای پوشش گیاهی آپارتمان هم فراهم می شود.در این باره گفتنیست که مخازنی جهت نگهداری آب باران نیز در ساختمان تعبیه شده تا به همراه آب های دور ریزی شده از حمام و توالت ( البته یعد از تصفیه ) و با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای شاهد کاهش 45% درصدی آب مصرفی سازه ای به این عظمت باشیم.این هم باعث استفاده کمتر از آب شیرین شهری و در نتیجه کاهش هزینه می شود ( احتمالاً دریاچه ای هم خشک نخواهد شد! ) و هم اینکه فاضلاب تولیدی وارد چرخه طبیعت نمی شود، و این یعنی پاکیزگی.

از موارد جالب این سازه پاکیزه تراس ها هستند که به خاطر پوشش گیاهی جلو آلودگی صوتی را می گیرند پوشش این گیاهان با ایجاد سایه لذت تنفس هوای پاکیزه اطراف را دوچندان می کند و همینطور جلوی ورود بیش از حد نور خورشید به آپارتمان را میگیرد که این خود باعث کاهش مصرف انرژی جهت خنک کنندگی محیط می شود.

یکی دیگر از نکات جالب این سازه این است که با استفاده از پنل های خورشیدی تعبیه شده در سقف نه تنها انرژی مورد نیاز روشنایی لابی ساختمان همراه با آسانسور و سیستم تصفیه آب و فاضلاب تامین می شود بلکه انرژی مازاد نیاز نیز وارد شبکه برق شهری می شود.

بله درست حدس زده اید شما نه تنها پولی بابت مصرف برق ساختمان ( جهت شارژ ماهانه ) پرداخت نمیکنید بلکه خود به نوعی تامین کننده جزعی برق برای شبکه شهری می شوید.

معمار این طرح عظیم ملورا پررا است.طبق اعلام قبلی این سازه عظیم در 46 طبقه شامل 164 واحد خواهد بود و ارتفاع آن نیز به 186 متر خواهد رسید هرچند دور از انتظار نیست که ارتفاع نهایی کمی بیش از میزان اعلام شده باشد!

امروزه دیگر تنها دغدغه ساخت سازه نیست بهره ور بودن سازه ایمنی آن و پاک بودن آن و از همه مهمتر کمک به طبیعت هم در ساخت سازه ها دخیل است.

به زودی شاهد پروژه های بیشتری با همین ترکیب و استفاده از عناصر طبیعی بیشتر در محیط های شهری خواهیم بود.

حسرت می خورید ؟ در اطراف شما چنین دیدگاهی وجود ندارد ؟ ناراحت نشوید شما هم میتوانید یک گلدان از پنجره اتافتان آویزان کنید شاید هرگز ساکن بزرگترین باغ عمودی جهان نشوید شاید هرگز از نزدیک با آن برخورد نکنید اما همیشه می توانید در حد توان خود دینتان را به طبیعت ادا کنید حتی با یک گلدان کاکتوس!

در انتها شما را به دیدن عکس های این ساختمان عظیم دعوت میکنیم.



منبع

  • ۹۲/۱۱/۳۰
  • نیما نقی پور

محیط زیست

همسان با طبیعت

ساخت و ساز

نظرات  (۳)

خیلی زیبا بود.مرسی
خیلی قشنگ هست
امیدوارم تو کشور مام اینجور چیزا جدی گرفته بشه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی