ترنجی

اخبار دنیای فناوری

ترنجی

اخبار دنیای فناوری

nano


در سال 1959، برنده جایزه نوبل، ریچارد فاینمن اعلام کرد که ما یک روز خواهیم توانست حرکت اتم ها را کنترل کرده، آن ها را دقیقا محلی قرار دهیم که می خواهیم و آنگونه که می خواهیم با هم پیوند دهیم؛ با انجام این کار می توانیم هر شیء متشکل از اتم را ساخت، از هم جدا کرد، یا تغییر داد، از جمله بدن ما.

اریک درکسلر یکی از پیشگامان علم نانو در کتاب منتشر شده خود در دهه 1980 میلادی با نام Engines of Creation به معنای محرکه های ایجاد، هم نظر بودن خود با فایمن را اعلام کرده و این نظریه را گسترش داده است. کسلر در این کتاب گفته است این علم اعجاب آور روزی این اجازه را به ما می دهد که از آن برای ترمیم صدمات وارده به بدن موجودات زنده استفاده کنیم. صدماتی چون زخم ها، عفونت ها و بیماری های خطرناک؛ کسلر با توضیح این موضوع که همه این ناهنجاری ها در اثر قرار گیری نامناسب اتم ها در محل های نادرست صورت می گیرند این نوید را داده است که با گسترش و چیره شدن بر علم در سطح اندازه های نانو و فارغ آمدن بر چگونگی قرار دادن اتم ها در جای صحیح خود، می توان بر این مشکلات غلبه کرد.

بعد از سال ها تحقیق و آزمایش در راستای این نظریات، بهترین گزینه علمی و عملی برای درمان با ابزارالات نانو یا همان نانو پزشکی، نانو ربات ها شناخته شده اند. موسسه تولیدات مولکولی رابرت فرتیاس در این باره توضیح میدهد:
"کامل ترین ابزار برای نانو پزشکی، نانو ربات های درمانی با اندازه یک باکتری هستند، متشکل از هزاران قطعات مکانیکی در اندازه های ملکولی که احتمالا با موادی به سختی الماس ساخته شده اند."

nano

فرتیاس همچنین توضیح میدهد : "یک نانو ربات باید موتوری برای حرکت و بازو های کنترل شونده ای برای حرکت و چابکی خود داشته باشد و همچنین منبع تغذیه ای برای تامین انرژی مصرفی موتور، حسگرهایی برای صحیح انجام شدن اعمال و نیز پردازشگری برای کنترل رفتار های ربات." وی در این مورد اضافه کرده است: "با این حال نانو ربات ها بسیار ریز تر از ربات های معمول خواهند بود. نانو ربات هایی توسط جریان خون ما سفر خواهند کرد باید کوچکتر از گلبول های ریز خون باشند- به مقدار کافی کوچک که حتی در باریک ترین مویرگ های بدن انسان جا داده شود."

نانو ربات های پزشکی بزرگترین وعده علم روز برای درمان بیماری ها و گسترش سلامت انسان هستند و حتی این انتظار زیاد دور از تئوری علم امروز نیست که یک روز صبح هنگام مرور اخبار با سر تیتر "نانو ربات ها دشمن قدرتمند مرگ" مواجه شویم. آینده پژوهان مثبت اندیش بر این باورند که اولین میوه از نانوپزشکی پیشرفته می تواند در آزمایشات بالینی در اواسط تا اواخر دهه 2020 میلادی ظاهر شود.
نظر شما در مورد این پیشرفت علمی و نوید هایی برای درمان و سلامت بهتر چیست؟

 

 

  • ۹۲/۱۱/۲۴
  • رامین راضی

کنترل مرگ

بیماری

پزشکی

نانو

نظرات  (۴)

  • امیرحسین آل محمد
  • یه جورایی ترسناکه برام D:
    غلبه بر مرگگگگگ :SS
    واقعا عالی بود خبرش...امیدوارم جوری شه که بشه بیماری هایی مثل ایدز که هیچ درمان قطعی واسش نیس ریشه کن شن
    یاد فیلم in time افتادم
    نشون میده یه جورای مرگ لازمه ، جالبه یه جورایی باعث پیشرفتِ!
    جالب بود 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی